En skikkelig Digital Opptur på 6 måneder

I desember 2021 begjærte Tibe Drammen AS/123 Reklame AS seg selv konkurs og 14 ansatte mistet jobben. To av de ansatte tok sats og etablerte Digital Opptur Drammen AS. Nå går oppstartsselskapet forbi alle vekstprognoser.

På bilde ser vi en glad gjeng hos Digital Opptur. Bak f.v. Erik Storm, Andreas Kroken, Elena Minerva Becker, Joakim Bjugn. Foran f.v. Iren Berentine Hope, Marcus Saastad Hansen og Ida Therese Pettersen. Erik og Ida tilhører Oslo-kontoret.

Vokste ut av kontoret

– Vi budsjetterte med drøye to millioner i omsetning i første driftsår, og dette passerte vi allerede før sommerferien, sier daglig leder Joakim Bjugn. På 6 måneder har Digital Opptur Drammen gått fra 2 til 5 ansatte. Selskapet er etablert med kontor på Strømsø Torg 4. Veksten henger sammen med at kundene strømmer til, og selskapet har allerede måttet byttet til et større kontor én gang. Veksten gjorde også at selskapet turte å signere sponsoravtale med Strømsgodset allerede i første halvår etter etablering.

– Vi signerte leieavtale i februar på et kontor for fire personer, selv om vi bare var to ansatte. Allerede i april måtte vi utvide til et større kontor med plass til seks stykker. Fortsetter det slik må vi pent be Kontorhuset om å utvide lokalene vi allerede sitter i, kommenterer Bjugn. Budsjettet som ble skrevet ved oppstart er passert for lenge siden og selskapet vurderer nå om de må se etter flere digitale talenter i Drammen.

– Satsingen har gått over all forventing og det ser virkelig ut som vi har truffet et segment og en nisje som passer godt i Drammen, sier Joakim Bjugn.

Drammen har behov for spissede byråer

Drammen har tradisjonelt sett vært en by der de tradisjonelle fullservice reklame- og kommunikasjonsbyråene har regjert.

– Det er ingenting feil med “one-stop-shop”-byråer, men vi er av den oppfattelsen at kunden også trenger et spesialisert digitalt markedsføringsbyrå som kan optimalisere kampanjene litt ekstra og dermed få maksimalt ut av markedsbudsjettet, fortsetter Bjugn.

Stadig flere byer har fått sine egne lokale fagmiljøer innen denne delen av markedsføringsfaget, og det er ingen grunn til at ikke bedriftene i Drammen skal ha det samme.

– Vi har stor tro på at bedriftene i Drammensområdet ønsker seg eksperter innen digital markedsføring som kjenner byen og som det er lett å ta møter med.

Innhold, sosiale medier og Google

Sammen med morselskapet Digital Opptur AS i Oslo, har selskapet nå styrket seg med kompetanse på sentrale områder innen moderne digital markedsføring. Sentralt er tekst og innholdsproduksjon, annonsering i sosiale medier og i søkemotorer.

– Sosiale medier kommer til å være i førersetet i bedrifters markedsføring i lang tid fremover, uavhengig av hvilken bransje du jobber med. Vi ser stadig flere bedrifter som får veldig gode resultater i disse kanalene. Samtidig vet vi at mange trenger hjelp for å lykkes. Det skal vi hjelpe dem med, sier Joakim Bjugn.

Digital Opptur blir en av hovedsamarbeidspartnerne til Strømsgodset

Våren 2022 valgte de å bli sponsor av Strømsgodset Toppfotball. Nærmere bestemt i Bronseklubben. Deres viktigste mål var å bli kjent med Strømsgodset, partnerne og opplegget.

Det nærmer seg sesongslutt for fotballaget, men administrasjonen i Godset jobber knallhardt for å sikre sponsoravtalene for neste år. Når salgssjef lurte Selim Emeci på hva våre tanker rundt neste års sponsorat var, var vi ikke i tvil, fortsetter daglig leder Joakim Bjugn. Fra og med 1. januar 2023 gjør vi et skikkelig opprykk og etablerer oss som Strømsgodsets hovedsamarbeidspartner på digital markedsføring. Dermed tar vi altså plass i SIF-lauget sammen med aktører som Drammens Tidende, ECIT, Glitre, Puma og Fjerdingstad.

– Selv om Strømsgodset kanskje er Drammens mest kjente merkevare følte vi at det fortsatt var en del som manglet, når det gjelder å ta ut potensialet i den digitale markedsføringen.

– Etter et drøyt halvår i sponsorpoolen, er vi ikke i tvil om at investeringen vi nå gjør for 2023 vil betale seg over tid. Vi tror at denne strategiske beslutningen vil plassere oss i eliteserien av byråer i fremtidens Buskerud, avslutter Joakim Bjugn.