Formuesforvaltning
Feature

Finans + Kunst = Sant

Formuesforvaltning finner det helt naturlig å kombinere finans og kunst

Tekst: Per-Jan Brekke Foto: Simen Falck Evensen

– Finans og kunst har alltid holdt sammen, og mange av våre kunder er veldig interessert i kunst og noen investerer også i det, sier daglig leder i Formuesforvaltning Drammen, Johan Fredrik Bruusgaard som legger til at konsernet har to ansatte som jobber med kunstrådgivning for kunder. Disse bistår også lokalkontorene, som har mulighet til det, med utstillinger av aktuelle kunstnere.

Bruusgaard er heller ikke i tvil om at moderne lokaler og fine omgivelser er viktig for at bedriften skal fungere og vokse. 

– Ta vare på de bedriftene vi har

– Vi er jo en kunnskapsbedrift, og menneskene, altså de ansatte, er jo mye av selve egenkapitalen i selskapet. Hvis de ansatte har fine og egnede lokaler som de er stolte av og der de trives og har det gøy så velger de som regel også å bli i bedriften, sier Bruusgaard. 

Styreleder i Origo Eiendom, Bjarte Ågedal, mener det er veldig viktig å ta vare på bedrifter som Formuesforvaltning i Drammen. – Det er et mye større tap for Drammen å miste en solid bedrift som Formuesforvaltning enn å gå glipp av en nyetablering eller en bedrift som flytter inn, mener . Han trekker fram Formuesforvaltning som et godt eksempel på der man har lagt til rette for at en bedrift i sterk vekst flytter internt i Drammen i stedet for ut av byen når de trenger større lokaler. 

Selskapet, som etablerte seg i Finansgården på Bragernes i 2004, har i dag 34 ansatte i Drammen og 300 ansatte på landsbasis. Formuesforvaltning driver med rådgivning innen kapitalforvaltning, regnskapsførsel, skatt og jus, i tillegg til kunst. 

Skreddersøm

– Vi vokste oss ut av lokalene våre og trengte større plass. Vi hadde syv forskjellige alternativer som vi vurderte, men vi endte til slutt opp i lokalene til Origo Eiendom på Gamle Kirkeplass 7, like ved parken. Her fikk vi skreddersydde lokaler der blant annet Arkitekt Fossland sørget for et innbydende interiør, og det ble også bygget egne teamkontorer av ulike størrelse. Ja, vi fikk til og med plass til vår faste kunstutstilling. Så nå samsvarer både beliggenhet, størrelse, interiør og uttrykk med det vi står for som selskap, sier en fornøyd daglig leder i Formuesforvaltning Drammen, Johan Fredrik Bruusgaard.

FORMUESFORVALTNING: Daglig leder i Formuesforvaltning Drammen, Johan Fredrik Bruusgaard(t.v.), Christer Pedersen i Origo Eiendom og daglig leder i Arkitektkompaniet, Bjarte Ågedal.

Christer Pedersen i Origo Eiendom bekrefter at tendensen i eiendomsmarkedet er mer og mer skreddersøm der man tilpasser de enkelte lokalene til kundenes konkrete behov. – En annen tendens er at vi også får en god del flere henvendelser fra selskaper i Oslo-området som ønsker å etablere seg i Drammen, sier Pedersen.

Mindre sykefravær og færre slutter

Bjarte Ågedal, som er daglig leder i Arkitektkompaniet, kan underskrive på at lokaler betyr mye både for bedriften og de ansatte.

– Vi holdt tidligere til i Formuesforvaltnings lokaler. – Vi merket veldig stor endring den gangen da vi flyttet fra de gamle og trekkfulle lokalene i det tidligere ”Børneasylet” til nyoppussede og tiltalende lokaler på Gamle Kirkeplass. Vi fikk jo nye kunder nesten bare på grunn av lokalene, og sykefraværet ble også drastisk redusert. Jeg tror faktisk at det heller ikke var en eneste ansatt som sluttet i selskapet i løpet av de ni årene vi var her, sier Ågedal som måtte bytte lokaler på nytt på grunn av vekst og plassmangel.