Den berømte Grisla Kneippen har vært med Bakermester Klausen hele tiden, selv om brødrene Ben (t.v.) og Pål Klausen kan røpe at det populære finbrødet nå har 44 prosent grovhet.

Selger syv millioner brød i året

De selger nesten 7 millioner brød i året. Nå håper brødrene Pål og Ben Klausen at den nye storkommunen legger til rette for næringsutvikling i stedet for å øke avgifter som stopper veksten.

Bakermester Klausen i Krokstadelva i Nedre Eiker har røtter som strekker seg nærmere 100 år tilbake. Familiebedriften ble startet opp av Pål og Bens oldemor, Mina Klausen, som begynte med hjemmebakeri i Bryggerhuset i Krokstadelva i 1927, og rett etter krigen startet farfaren og farmoren opp Fritjof Klausen Bakeri og Konditori. Brødrenes far, Tor, tok over i 1974 før Pål og Ben tok over skuta i 2003.

Nye Drammen kommune kan bli en av de mest attraktive regioner i nye Viken fylkeskommune, og Drammensregionen har som mål å bli en av de sterkeste vekstområdene på Østlandet. Det er også agendaen under årets Eiendomsdag som foregår på det splitter nye konferansehotellet, Quality Hotel River Station på Strømsø.

– Den største økningen har vi nå innfor salg og produksjon av kaker med ti konditorer i sving daglig, opplyser Pål Klausen.

I dag har selskapet 115 ansatte og er hovedleverandør av brød og bakervarer til alle NorgesGruppens butikker i bakeriets leveringsområde. I tillegg produserer Nedre Eiker-bedriften også produkter for Bakehuset og leverer brød og bakervarer til en rekke offentlige institusjoner.

Grisla suksess

– Vi omsetter nå for 150 millioner kroner i året, og vi har over 600 kunder. Omsetningen har vokst hele tiden. Årsaken til suksessen er at vi har en god merkevare og at det er høy kvalitet på produktene våre. I tillegg betyr det veldig mye at vi har så mange flinke ansatte, sier Ben Klausen.

Den berømte Grisla Kneippen har vært med hele tiden, selv om brødrene kan røpe at de nå gradvis har sneket inn ekstra grovhet i det populære finbrødet, som har gått fra 28 prosent til 44 prosent grovhet. 

– Det er faktisk en del som ringer inn og mener brødet begynner å bli for grovt og sunt, så jeg tror nesten ikke vi tør å bevege oss over 50 prosent. Men vi har jo uansett flere andre kneipp-versjoner som er mye grovere og som også selger veldig bra, sier Pål Klausen, som opplyser at de selger mellom 130.000 og 140.000 brød i uka. I løpet av ett år nærmer totalantallet seg dermed 7 millioner solgte brød. Bakeriet forbruker for øvrig godt over 5000 tonn mel i løpet av ett år.

– Forslaget fra det nye politiske flertallet i Nye Drammen om gratis skolemat er vi faktisk litt imot. Det betyr jo at enda færre vil smøre med egen matpakke og at forbruket av sunt norsk brød vil gå ned, påpeker Pål. 

Kake i skuddet

Men Bakermester Klausen lager mye annet enn brød. – Den største økningen har vi nå innenfor salg og produksjon av kaker, med ti konditorer i sving daglig. Vi har blant annet spesialisert oss på produksjon av store kaker, og her om dagen leverte vi en kake som var beregnet på 1500 personer, opplyser bakeri-sjefene, som nylig også kunne glede seg over en splitter ny kontrakt med Color Line om leveranser av hamburgerbrød til seks av deres båter.

Klausen-brødrene vedgår for øvrig at også de har hatt sine ”vokseproblemer”.

Vurderte å flytte ut

– Før brannen i 2011 vurderte vi faktisk å flytte ut av kommunen og til Øvre Eiker. Vi skulle utvide, og det var svært vanskelig å finne ledige tomter i Nedre Eiker. Dermed endte vi opp med å kjøpe en tomt i Hokksund, men så kom brannen som et slags ”hell i uhell”. Brannen førte nemlig til at vi kunne starte litt på nytt her i Krokstadelva. Dermed solgte vi tomta i Hokksund, forteller Pål Klausen.

Brødrene Klausen er ellers veldig usikre på hvordan den nye storkommunen vil innvirke på bedriftens dagligliv. – Det blir jo sikkert visse stordriftsfordeler. Vi har jo allerede leveringsavtale med de fleste kommunene, men mangler Svelvik. Så da får vi vel de også, smiler Pål lurt.

Frykter økte avgifter

 – Det vi frykter litt er at en ny storkommune skal gå inn og endre rammevilkårene til oss og andre bedrifter med eksempelvis økte avgifter eller innføring av bompenger. I tillegg er jo logistikk og samferdsel svært viktig for oss. Vi er avhengig av å få brød og bakervarer ut til kundene våre før 07.00 om morgenen, og da er vi også avhengig av gode veier og lite kø, sier Ben Klausen som tror det er veldig viktig at den nye storkommunen legger til rette for lokal næringsutvikling. 

– Det er jo en vinn-vinn-situasjon å beholde bedrifter som oss i nærmiljøet. Bedriften får beholde en stabil og dyktig arbeidskraft, og de ansatte kan bo og jobbe i samme område og slippe å belaste miljøet unødvendig med mye bilkjøring, påpeker Ben Klausen (t.v. på bildet).