Aclima er nominert til Årets Bedrift

Med sin ekspertise omgjør Aclima ull fra New Zealand og Australia til myke kvalitetsplagg. De har full kontroll på hele produksjonslinjen, og bruker kun ull fra gårder som tar godt vare på dyrene sine.

Under årets INNSIKT skal Næringsforeningen kåre Årets Bedrift Stor og SMB – der Aclima er finalist i kategorien Stor. Prisene hedrer virksomheter som har utmerket seg med sitt bidrag til utvikling og verdiskaping i Drammensregionen. Juryen vurderer både økonomisk, sosial og miljømessig bærekraft – og legger vekt på at hovedaktiviteten er lokalisert i regionen. I denne artikkelserien blir du bedre kjent med de nominerte selskapene.

86 år etter at de lagde sin første filtsåle av ullavfall, har Aclima vokst til å bli en ledende leverandør av ullprodukter til både privat- og proffmarkedet – også utenfor Norges grenser. Fra 2023 til 2024 økte bedriften på Krøderen eksporten med 16 prosent, og 61 prosent av omsetningen kommer nå fra internasjonale markeder. I fjor åpnet de et showrom med tre ansatte i København, og mot slutten av året sikret de seg en viktig rammeavtale med NATO.

Gratulerer med nominasjonen! Hva betyr den for dere?

– Aclima er veldig stolt over å bli nominert til denne prisen. Bare det å bli kategorisert som «stor bedrift» er en ære. Vi ønsker absolutt å bli enda mer synlige i Drammensområdet.

Hvordan reagerte dere da dere fikk vite at dere er finalist til Årets Bedrift?

– Vi ble overrasket og glade. Det er alltid hyggelig å få positive tilbakemeldinger.

Kan dere kort beskrive hva dere jobber med, og hva som har preget det siste året hos dere?

– Aclima er ullekspert. Vi både utvikler og produserer ullklær til folk som liker å være ute, og de som ikke nødvendigvis liker det, men må være ute. Vi har i mange år vært leverandør av ullundertøy til forsvaret i både Norge og resten av Skandinavia. Aclima har også mange dyktige forhandlere i de samme landene, samt i de fleste europeiske land og noen partnere i Nord-Amerika og Asia.

Hvilke milepæler har dere nådd det siste året som dere er spesielt stolte av?

– Vi undertegnet en ny rammeavtale for leveranser av ullfrotté undertøy til NATO. I fjor etablerte vi også et eget eksportselskap i Danmark hvor vi har tre ansatte med kontor og showroom i København. Dette skal bidra til å øke salget av Aclima i friluftsmarkedet i Europa.

«Vi har etablert oss blant de aller fremste internasjonalt.»

Hvordan jobber dere strategisk med vekst og verdiskaping?

– Aclima har alltid hatt produktet og dets egenskaper i fokus. Vi ønsker å selge plagg som har best mulig funksjon og lang levetid. Vi har etablert oss blant de aller fremste internasjonalt, og vi vokser planmessig. Ganske tidlig lærte vi at vekst skjer skritt for skritt, og vi har de siste årene forsøkt å utvide vårt geografiske marked land for land.

På hvilken måte bidrar dere til utvikling i Drammensregionen?

– Aclima ønsker å bruke lokale samarbeidspartnere når det er mulig, og det er alltid en fordel med lokal tilknytning når vi ansetter nye kolleger.

Hva er de viktigste målene deres for videre vekst, og hva skal til for å nå dette?

– Aclima sikter seg inn mot et totalsalg på en halv milliard kroner i løpet av et par år. For å klare dette må vi ha med enda flere dyktige og engasjerte kolleger. Vi har en fantastisk stab i dag, og sammen skal vi nå målet.

«Som drammensere flest er vi opptatt av å fremstå solid»

Hva er de største utfordringene for å nå dette?

– Det viktigste er nok å bevare det gode ryktet vi har opparbeidet, og det gjør vi med å bli enda bedre i alle ledd. Som drammensere flest er vi opptatt av å fremstå solid, både i produktene vi tilbyr, men også i væremåten vår. Med godt humør, solide medarbeidere og samarbeidspartnere ser vi lyst på framtida.

Har dere en oppfordring til andre bedrifter som også jobber for vekst og utvikling i regionen? 

– Samarbeid når det er mulig, konkurrer når dere må. Om mulig, forsøk å bruke lokale leverandører av varer og tjenester.

Årets finalister:

Kategori «Stor» – i alfabetisk rekkefølge:
– Aclima
– Hitachi Energy
– Vipo

Kategori «SMB» – i alfabetisk rekkefølge:
– Gapit
– Innocom
– Møbelsnekkerne

Les mer om arrangementet her: https://innsikt.nfdr.no/innsikt

Fakta: Aclima

  • Daglig leder: Hans Petter Jacobsen
  • Omsetning 2023: 352 mill.
  • Overskudd 2023: 27 mill. etter skatt
  • Resultat for 2024: 313 mill. / 22 mill.
  • Prognose for 2025: 426 mill. / 38 mill.
  • Største eier: Open Air Group AB, 100%.
  • Antall ansatte: 35.
  • Holder til i: Øvre Sund 1, 3018 Drammen.