Møller er klare for åpning på Havna

Denne høsten åpner Møllers nye importanlegg i Drammen. Vi fikk en eksklusiv omvisning i det 41 000 m² store bygget.

Det ene tallet overgår det andre når logistikkdirektøren i Harald A. Møller, Arne Lorvik, forteller om det nye anlegget. Det femetasjes høye bygget har plass til 1150 nye biler, og er rigget for å ta imot over 40 000 biler i året. 2000 solcellepaneler på tak og fasade produserer 750 000 kWh i året. Det tilsvarer det årlige strømforbruket til 35-45 norske eneboliger. I sommerhalvåret lagres overskuddsstrømmen i store batterier og selges ut på det offentlige nettet.  

– Vi har valgt å bygge det såpass stort fordi det skal være rigget for vekst i mange år. Erfaringsmessig er det bedre å bygge det ferdig med den gang, fremfor å utvide gradvis i etterkant, sier Arne.

Det er et transparent bygg. Fra kontorlokalene ser vi den store hallen der alle de nye bilene skal klargjøres for salg. Hallen er utformet med rene, hvite flater som vitner om en faglig selvtillit. Det er lett å få assosiasjoner til fine restauranter, som ofte gjør et poeng ut av at du kan se rett inn på kjøkkenet. Arne tar oss med ned i hallen, der det lukter nybil.

– I vår bransje måles vi på ledetid. Mottak av nye biler må skje med så få forflytningspunkter som mulig, forteller han.

Når bilene losses fra skipet, kjøres de først til en stor parkeringsplass der de registreres og kontrolleres for skader. Deretter kjøres de inn i vaskehallen for rengjøring, før de fraktes videre til den store hallen. Her oppdateres de med den nyeste programvaren og ferdigstilles med resterende ekstrautstyr. Avslutningsvis kjøres bilene gjennom en 35 meter lang vaskehall, eller «vaskegate», som de kaller det i Møller Logistikk. Her gjenvinnes 80 prosent av vaskevannet.

– Her kan vi rengjøre 40 biler i timen. I tankene ved siden av har vi bakterier som bryter ned de organiske stoffene og resirkulerer vannet til drikkekvalitet. Når bilene er ferdig vasket, kjøres de enten opp i parkeringshuset eller ut i hallen der kundene i teorien kan hente bil selv, sier Arne.

Drammen var det beste alternativet
Møller Logistikk har hatt hovedlageret sitt på Oslo Havn siden 1967, og har ingen planer om å legge ned det.

–  Vi har et veldig godt samarbeid med Oslo Havn, men realiteten er at arealet her ikke nødvendigvis kan imøtekomme alle behovene våre for fremtiden. Derfor må vi utvide med nytt anlegg. Vi så på flere alternativer i denne prosessen, men landet på at Drammen er det beste alternativet. Her kan vi klargjøre bilene med så få forflytningspunkter som mulig, sier Arne.  

I dag har Harald A Møller 140 ansatte for å håndtere billogistikk. I etableringsfasen skal noen av disse jobbe i Drammen, men på sikt vil det være behov for å rekruttere flere lokalt, forteller Arne.

– Det er ikke noen tvil om at denne regionen både er og vil bli veldig viktig for oss i årene fremover. Vi har allerede et tett samarbeid med Axess som fungerer veldig godt. I første omgang vil brøkfordelingen mellom Drammen og Oslo være 20/80, med en klar plan om å øke andelen import i Drammen. Planen er å bygge en egen organisasjon her i Drammen på sikt.

Gleder seg til åpning i slutten av oktober
Selv om den offisielle åpningen er i slutten av oktober, har de allerede begynt å ta imot nye biler. Ved inngangsdøra står det flere skinnende rene biler som er klare for å bli fraktet videre til sin nye eier.

– Vi tester anlegget for å avdekke eventuelle utfordringer før driften begynner for fullt. Derfor er det helt avgjørende at vi har med erfarne fagfolk fra virksomheten i Oslo, som vet alt om driften vår. Foreløpig ser det ut til at alt går veldig bra, så vi gleder oss til å øke volumene, avslutter Arne.