Drivende gode

DRIV Energi er Norges eneste helintegrerte drivstoffselskap og hovedleverandør av smøremidler til Forsvaret. Nå rigger de seg for videre vekst i et marked der fossilt drivstoff fases stadig mer ut.

Det er en svært jordnær styreleder som møter oss på hovedkontoret i Hokksund. For Morten Brekke er det utenkelig å bruke dress på jobb. I løpet av timen vi sitter sammen nevner han heller ikke omsetningen med et ord – til tross for at selskapet han er medeier i omsatte for 4,8 milliarder i fjor. Han vil heller snakke om folka, kulturen og kundene.

– Vi hadde ikke fått til noe uten alle de flinke folka som jobber her. Hos oss er det flat struktur og korte beslutningsprosesser, alle stemmer er like viktige. Jeg synes vi er veldig heldige som har et lag med så dedikerte og flinke folk som legger sin stolthet i å gjøre en god jobb, sier han.

Eier hele kjeden
Morten vokste nesten opp i denne bransjen. Stefaren hans drev oljeforhandlervirksomheten Roar Lund AS, som Morten senere overtok. Den gangen var det mange mindre brensel-virksomheter som opererte på Østlandet. I 2009 slo Morten seg sammen med flere av disse og dannet Olje- og Energisenteret. Etter mer enn ti år med fusjonering og vekst, skiftet de i 2020 navn til DRIV energi AS. I dag har de nærmere 100 ansatte og 180 helautomatiske drivstoffstasjoner i Norge. I tillegg til fornybart og fossilt drivstoff, leverer de også smøremidler og kjemisk fremstilte produkter til både privatmarkedet, landbruket, storindustri, Forsvaret og offentlig sektor.

– Vi er mye mindre enn de store, men vi er det eneste helintegrerte selskapet som er igjen i det norske markedet. Vårt fortrinn er at vi eier hele verdikjeden selv og at vi har en ganske flat prisstruktur. I snitt er målet å være billigere enn konkurrentene, sier Morten.

Hovedmarkedet deres på drivstoffsiden er bedriftskunder, mens Forsvaret er den klart største innen smøremidler.

–  Vi har vært deres hovedleverandør av smøremidler i mange år, takket være flinke folk som har fulgt opp avtalen. Totalt leverer vi 30 ulike oljetyper til dem, der alle skal være i henhold til NATOS spesifikasjoner. I all beskjedenhet er vi stolte over at Forsvaret foretrekker å bruke oss som leverandør år etter år, sier han.

Savner bedre forutsigbarhet
I et marked som i stor grad er preget av prisfokus, er DRIV Energi vel så opptatt av å bli anerkjent som en kvalitetsbevisst leverandør. Derfor har de blant annet valgt å ISO-sertifisere selskapet innenfor kvalitet og miljø.

– Det har vært en god greie for oss å leve opp til de kravene. Det har gjort oss bedre og mer bevisste på ting. Det er fremdeles mange aktører i samfunnet som er avhengige av fossilt drivstoff, og da må vi jobbe for å levere det på en måte som er best mulig for alle parter, sier Morten. 

Den store utfordringen for bransjen er ikke at samfunnet elektrifiseres, sier Morten. Utfordringen er liten forutsigbarhet i rammebetingelsene fra myndighetene. 

– Vi er klare for å tilpasse oss et nytt energimarked i fremtiden, men på veien dit skulle vi gjerne hatt litt bedre forutsigbarhet fra myndighetene. Da parafin og fyringsolje ble faset ut, fikk vi varsel om det i god tid. Nå får vi veldig korte tidsfrister for føringer som krever store omstillinger. Et eksempel på dette er kravet om hvor mye biodrivstoff som skal blandes inn. Totalt skal 17 % prosent av alt drivstoff vi leverer være bio, – det er da ganske utfordrende å endre blandingsforholdene med et kun par måneders forvarsel, slik som vi kan oppleve ved inngangen til et nytt år.

Utvikler stadig nye produkter
For å levere bredest mulig portefølje til kundene sine jobber DRIV aktivt med å utvikle seg innenfor ulike produktkategorier. Om kort tid ferdigstiller de en ny kjemifabrikk på Nebbenes, der de skal fremstille AdBlue, spylevæske, frostvæske, bremsevæske og andre motorrelaterte kjemiprodukter.

– Vi jobber også med helt nye produktområder, blant annet med å se på hvordan vi kan fremstille lavutslippshydrogen. Etterspørselen er stor, utfordringen er å fremstille det på en lønnsom måte. Her vil det nok skje en utvikling i bransjen vår de neste årene, tror Morten.      

Som eneste aktør i Norge har de også begynt å produsere spylevæske på pappkartonger, under merket Utsikt.  

– Det brukes store mengder spylevæske i løpet av et år, så det ligger et enormt potensial i å redusere plastforbruket knyttet til spylevæskekannene. Pappkartongene sparer miljøet for 14 kg plast per pall med spylervæske. Det har ikke tatt helt av ennå, men vi lever i håpet, sier Morten smilende.

Selv om bransjen hans gjennomgår enorme omstillinger, ser han optimistisk på fremtiden.

– Vi skal fortsette å levere våre eksisterende produkter med best mulig kvalitet, samtidig som vi fortsetter å utvikle oss innenfor andre områder. Ved å ha flere ben å stå, på slik at vi kan være en totalleverandør til våre kunder, jo bedre rustet er vi for å lykkes. Samtidig er en av våre viktigste mål er å tiltrekke oss og holde på flinke folk. Derfor satser vi tungt på kulturbygging og kompetanseheving blant de ansatte.