Oppfordrer næringslivet til å si fra om ny p-norm

Drammen kommune har lagt ut høringsforslag til ny parkeringsstrategi og parkeringsnorm, med frist 31. oktober. Næringsforeningen advarer mot ny minimumsnorm i sentrum.

– Dette handler om hvordan vi utvikler Drammen som en attraktiv og tilgjengelig by, sier John Vincent Haugen, lederen av Ressursgruppe By-  og Regionsutvikling, Næringsforeningens faglige råd.

I det nye høringsforslaget opererer kommunen med to separate dokumenter – én strategi og én norm. Kommunen ønsker med de nye forslagene å sikre tilstrekkelig parkering ved jernbanestasjonene og å gjøre det enklere for pendlere som bruker tog. Samtidig legger normen opp til flere parkeringsplasser for bil og færre for sykkel i utbyggingsprosjekter. Alt dette er endringsforslag som støttes av Næringsforeningens fag-grupper. Det punktet som derimot vekker reaksjoner fra næringslivet, er det foreslåtte minimumskravet for parkeringsplasser i Drammen sentrum, som heves fra 0,2 til 0,5.

– Det er et krav som vi mener kan ha store negative konsekvenser for utviklingen av byen, sier John Vincent Haugen. I arbeidet med innspillet har ressursgruppa hentet inn råd fra nasjonal ekspertise på arealplan og konsekvensutredninger.

Haugen mener det foreslåtte norm-kravet er stikk i strid med gjeldende samfunnsutvikling.

–  Det er planlagt et stort antall boliger i sentrum i årene som kommer. Byens infrastruktur er allerede presset til bristepunktet. Det blir helt feil å ha en ny strategi som tilrettelegger for økt biltrafikk i sentrum, sier han, og legger til:

– Når vi vet at hver parkeringsplass typisk båndlegger et areal på mellom 25 og 30 kvadratmeter, kan innføring av en minimumsnorm få enorme konsekvenser. 

Feil måte å tenke utvikling på
Haugen får støtte fra næringspolitisk leder i Næringsforeningen, Karianne Braathen.

– Vi mener at en generell minimumsnorm i sentrum er helt feil måte å tenke byutvikling på. Det bør være fleksibilitet i planene slik at parkering kan tilpasses behovene i hvert enkelt prosjekt. En minimumsnorm kan gjøre utbygging dyrere og dårligere, særlig i sentrumsområder der plass er en knapp ressurs. Det kan føre til at flere prosjekter ikke blir realisert, eller at leieprisene øker. I verste fall kan statlige myndigheter gripe inn fordi vi som by legger opp til et større fremtidig påslipp av trafikk enn infrastrukturen vår kan bære. Det er en situasjon Drammen rett og slett ikke har råd til å sette seg selv i, sier Braathen.   

Vil ha flere høringsinnspill
Høringsfrist er satt til 31. oktober. Næringsforeningen, som har over 1000 medlemmer i hele regionen, leverer innspill. Fagfolkene i og rundt Ressursgruppe By- og Regionsutvikling er viktige premissgivere i dette arbeidet.

– I denne saken vil vi allikevel oppfordre flere enkeltaktører som berøres til å levere sine egne innspill. Det er viktig at denne saken blir grundig belyst før de folkevalgte skal si sitt, sier Karianne Braathen.

–Dette handler om hvordan vi utvikler Drammen som en attraktiv og tilgjengelig by. Vi ønsker at parkeringspolitikken skal støtte byliv, næringsvekst og miljø – ikke bremse det, sier Haugen.