Se sendingen fra LIVEstudio 28.april.

DRAMMEN – VIKTIG FOR IMPORT OG EKSPORT! I sendingen møter vi to store lokale virksomheter som er viktige for Drammen som bil import og logistikk knutepunkt, Toyota Norge AS og Axess Logistics. - Det er tungt for tiden, men vi tror vi allerede ser det går oppover igjen, sa administrerende direktør Eva Sundberg i Axess Logistics.

Se hele sendingen nederst i artikkelen

Vi opprettholder ankomstene med antall båter, men nå kommer de ofte med halv last. Bilproduksjonen i mange land er sterkt redusert, dels ned stengt og det gir også færre biler for salg, sier Sundberg.

Administrerende direktør, Eva Sundberg i Axess Logistics

Axess ble etablert i 2017 ved sammenslåing av de tre selskapene Autolink, Motortransport og Skandiatransport. Nå omorganiserer og omplasserer bedriften de ansatte for å sikre den daglige drift. Bedriften har om lag 140 ansatte ved driften i Drammen, samt ca 70 ansatte innen transport for distribusjon av biler. Axess har sitt eierskap og sin base i Sverige med 4 terminaler. Selskapet er en terminal i Danmark og to i Norge – Stavanger og Drammen.

70 % av bilene som kommer til Norge importeres via Drammen, mens 80 % av el-bilene til Norge mottas her.

– Når folk flest oppfordres til ikke å reise tett på hverandre i kollektivtrafikk, kan dette kanskje gi større muligheter for mer bilsalg, sier Sundberg. Men dette vet vi jo foreløpig ikke noe sikkert om. Hvis kollektivbruk går ned blir det kanskje mer bilbruk, sier Sundberg.

– Vi har det veldig tungt. Nedstengningen av Norge kom veldig brått på og fra en dag til den neste ble alt totalt forandret. Men dette er vel som for alle andre virksomheter i Norge. Vi får en langsom veg tilbake til normalen, men det går bra, sier Eva Sundberg.

Informasjonsdirektør Espen Olsen i Toyota Norge

Espen Olsen understreket at de har opprettholdt full bemanning på hovedkontoret deres i Drammen siden 12. mars. Toyota Group (Toyota, Lexus, Daihatsu og Scion) har verdens mest solgte bilmerker med ca 10 millioner solgte biler, rett foran Volkswagen Group.

Toyota har ikke satset på el-biler, de er store på hybrider. Etter den første modellen av Prius kom i 1997 har de produsert 15 millioner hybrider. Toyota har satset på at svært mange biler med noe mindre utslipp er bedre enn få biler med nullutslipp. Nå er imidlertid Lexus i markedet med sin første elektriske modell. Toyota har en hybridandel på 90 % blant sine nye biler, mens det i Norge er en el-andel i nybilsalget på 50 %.

Espen Olsen er sikker på at markedet normaliseres etter noe tid, så selv om importen for tiden er nær null, tar dette seg opp igjen om ikke så lenge. I Frankrike ble alle Toyotas fabrikker stengt ned i forbindelse med koronakrisen, men nå er en av disse åpnet igjen. Han tror det går slik med andre av deres fabrikker også – på samme måte som for andre bilprodusenter.

For kommentarer og innspill, kontakt:

  • Rune Kjølstad, daglig leder. rune.kjolstad@nfdr.no 900 98 002
  • Cecilie B. Brunsell. Leder strategi/næringsutvikling. 924 33 857. cecilie.brunsell@nfdr.no
  • Adnan Afzal. Fagsjef samfunn/innovasjon. 458 51 585. adnan.afzal@nfdr.no

Se sendingen i videolinken