Bjerkan Mobilitet – nytt medlem i Næringsforeningen

Selskapet er en ny enfaglig rådgiver innen trafikkfaget med lokalkunnskap om Drammen.

Bjerkan Mobilitet består av Daniel Bjerkan, trafikkingeniør med erfaring fra en rekke prosjekter – særlig i Drammen og omegn. Bedriften arbeider med problemstillinger knyttet til trafikkavvikling, trafikksikkerhet og transportvalg, både i by og øvrig veinett. En sentral del av virksomheten er å støtte opp under realisering av ulik arealbruk ved å løse trafikale utfordringer og utrede transportbehov i forbindelse med utvikling av eiendommer og by.

Områdene for rådgivning er mange og varierer fra prosjekt til prosjekt, men både trafikkanalyser og mobilitetsplaner er typiske utredninger. Noen ganger tilsier forholdene at analysene utvides med kapasitetsvurderinger for å ivareta avvikling langs veinettet, og i andre tilfeller gjøres det spesifikke vurderinger av gateoppbygging for å ivareta gående og syklende. Det kan også være aktuelt å vurdere trafikksikkerheten og tiltak som gjør et område tryggere – for eksempel skolevei.

Trafikkanalyse

En trafikkanalyse vurderer hvordan et prosjekt påvirker de trafikale forholdene. Biltrafikk som skapes av prosjektet beregnes etter metodikk i Statens vegvesens håndbok V713 – Trafikkberegninger, og de trafikale konsekvensene analyseres. Ved behov vurderes aktuelle tiltak for å redusere eventuelle negative effekter, som økt kø og forsinkelse. Analysen omfatter også en overordnet vurdering av forholdene for kollektivtransport, gående og syklende, samt historiske ulykkesdata. Analysen er et typisk utredningskrav fra offentlig side ved utarbeidelse av reguleringsplaner.

Mobilitetsanalyse

En mobilitetsanalyse ser på konsekvensene et prosjekt har for alle trafikanter – gående, syklende, kollektivbrukere og biltrafikk. Antall nye personreiser beregnes for de ulike transportformene med en reisemiddelfordeling, som utarbeides spesielt for prosjektet og dets brukere. Ved behov foreslås tiltak som kan redusere negative effekter som økt kø og forsinkelse. I tillegg vurderes og anbefales tiltak som fremmer gange, sykling og kollektivtransport, for å bidra til mer bærekraftige reisevaner.

Kapasitetsvurderinger

Veikryss og strekninger har begrenset kapasitet. Ved endringer som økt trafikk eller ny infrastruktur kan det utføres beregninger som viser hvor godt trafikken avvikles. Resultatene viser om dagens veinett gir tilstrekkelig fremkommelighet, eller om det er behov for tiltak. De samme beregningene brukes også for å utvikle løsninger som sikrer god fremkommelighet både i dag og i fremtiden.

Fremkommelighet for gående og syklende

Det finnes ulik type infrastruktur for gående og syklende, men ofte er plassen langs vei- og gatenettet begrenset og må deles mellom flere trafikantgrupper. En egen analyse som vurderer forholdene for gående og syklende opp mot både reelt behov og krav i offentlige normer, kan identifisere nødvendig infrastruktur for å sikre god fremkommelighet. Samtidig kan analysen peke på løsninger som ivaretar helheten i trafikksystemet og hensynet til øvrige trafikanter.

Risikovurdering – Trafikksikkerhetsvurdering

En risikovurdering identifiserer og analyserer potensielle farer, både på ny og eksisterende vei. Formålet er å avdekke mulige ulykkesscenarier og vurdere alvorlighetsgraden av disse. Metodikken følger Statens vegvesen sin håndbok V721 – Risikovurderinger i vegtrafikken. Etter første fase, hvor risiko identifiseres, vurderes relevante avbøtende tiltak som kan redusere de avdekkede risikoene.

For ytterligere informasjon:

Daniel Bjerkan
Trafikkingeniør

Telefon +47 473 77 226

daniel@bjerkanmobilitet.no

www.bjerkanmobilitet.no