Catapult Film er nominert til Årets Bedrift SMB

Catapult Film er nominert til Årets Bedrift SMB i regi av Næringsforeningen. Prisen deles ut på INNSIKT den 4. juni.

ØYVIND NORMANN

I hjertet av Drammen, gågata på Bragernes, ligger Catapult film i det som fra utsiden ser ut som et helt vanlig kontorbygg. Bak de fire veggene skjuler det seg en bedrift som har som hovedgeskjeft å vise fram andre.

De tar inn skoleelever fra Åssiden videregående og studenter fra Danvik folkehøgskole, og trives best når de kan lage noe som viser Drammen fra sin beste side. Nå skal Catapult film selv i rampelyset, som nominert til Årets Bedrift SMB.

«Hva hadde Drammen vært uten Catapult? Antakeligvis et godt sted, men vi tror vi har bidratt en liten del allikevel! 300 filmer i året, og ingen av dem der Drammen kommer dårlig ut.»

Gratulerer med nominasjonen! Hva betyr det for dere?

– Artig, overraskende og litt overveldende – alt på én gang. Da jeg leste opp e-posten på mandagsmøtet, var det full jubel i rommet!

– Vi har alltid prøvd å gi oppmerksomhet til kundene; det ligger i jobben. Men hva hadde Drammen vært uten Catapult? Antakeligvis et godt sted, men vi tror vi har bidratt en liten del allikevel! Vi har vist frem Drammen fra sine fine sider i 20 år – Strømsgodset, Kirkens Bymisjon og hundrevis av bedrifter. 300 filmer i året, og ingen av dem der Drammen kommer dårlig ut.

Hva har preget det siste året hos dere?

– AI har kommet som et lokomotiv inn i bransjen. Vi har valgt å hoppe på, men med en sunn skepsis i bunn: det er ikke alt AI kan eller skal løse. Vi vil jobbe med ekte ting og ekte mennesker, og AI der det gir oss noe.

– Vi lagde en reklamefilm på TV 2 med en bil helt generert av AI. Det var mer krevende enn vi trodde og detaljene ble oftere enn ikke feil, eller kanskje egentlig for bra? Nordmenn er kvalitetsbevisst gruppe, og har en nese for det «for perfekte». Det vi lager må se ekte ut, så vi har vært nødt til å legge inn både regndråper og annet i filmene våre for å gjøre det troverdig.

Hvilke milepæler har dere nådd det siste året?

– I 2025 har vi vært to ganger i Japan og Hiroshima med et nytt dokumentarfilmprosjekt. Vi har i mange år jobbet med andre verdenskrig og menneskerettigheter. Temaer som stadig trenger nye stemmer for å holdes aktuelt i et urolig verdensbilde. Her skal vi fortelle historien om en arborist som tok vare på trær som overlevde Hiroshima. Ingen i Japan hadde fortalt den historien før, og det har vært utrolig fint å være med på.

– Markedet er i enorm endring, og denne omstillingen har vi tatt på alvor. Vi må jobbe smartere, blant annet med implementert AI i vår daglige videoproduksjon. Det går også bedre i år enn i fjor, og vi jobber hardt for å øke marginene våre.

«Vår største styrke er menneskene og nettverket vårt. Vi er en fast stab som får til 97 prosent av alt vi skal.»

Hvordan jobber dere med vekst og verdiskaping?

– Vår største styrke er menneskene og nettverket vårt. Vi er en fast stab som får til 97 prosent av alt vi skal. Vi er store nok til å håndtere større og komplekse produksjoner, men små nok til å være tett på kundene våre og tilpasse oss raskt.

– Gjenkjøpsprosenten er svært høy, og vi oppfattes som løsningsorienterte og lette å jobbe med. Det at vi har turt å være kommersielle innenfor det kunstneriske, er en viktig del av det.

– Samtidig har vi bygget sterke relasjoner både lokalt og nasjonalt – med kunder, samarbeidspartnere og dyktige freelancere som kan kobles på ved behov.

– Halvparten av kundene er lokale. Vi reiser til Kongsberg, Oslo og resten av landet, men Drammens-bedriftene er kjernen.

 «Vi sier ja til alle jobbskyggeordninger. Åssiden videregående hadde 15 elever her i fjor, i to uker av gangen. Vi har hatt elever fra Danvik Folkehøgskole i 20 år.»

Daglig leder i Catapult Film: Børge Solem

På hvilken måte bidrar dere til utvikling i Drammensregionen?

– Vi sier ja til alle jobbskyggeordninger. Åssiden videregående hadde 15 elever her i fjor, i to uker av gangen. Vi har hatt elever fra Danvik Folkehøgskole i 20 år, hele 28 av dem et praksisår, siden vi startet opp!

– Strømsgodset-filmen vi lagde, har kanskje gjort meg mest stolt. Folk fra alle samfunnslag stopper meg for å snakke om den. Det definerer Drammen: at alle er stolte og sier det høyt.

Hva er de viktigste målene fremover?

– Målet vårt er å fortsette å utvikle Catapult Film som et produksjonsselskap med lokal forankring og nasjonale merkevarer på kundelisten. Vi ønsker å bidra til mer verdiskaping i regionen, samtidig som vi leverer produksjoner som holder høy kvalitet og er relevante i et marked i konstant utvikling.

– Vi tror også aktiv deltakelse i næringslivet og nettverksbygging er avgjørende for videre vekst og derfor er vi opptatt av å bidra aktivt i disse møteplassene.

Hva er de største utfordringene?

For å lykkes må vi fortsette å være tilpasningsdyktige. Den største utfordringen er kanskje også det som gjør bransjen spennende: utviklingen går ekstremt raskt. Kundene forventer mer innhold, raskere leveranser og høy kvalitet på flere plattformer samtidig. I tillegg endrer teknologi og AI måten både vi og kundene våre jobber på.

For oss handler det derfor om å klare å kombinere kreativitet, kvalitet og effektivitet — samtidig som vi beholder kulturen og menneskene som har gjort oss sterke. Vi er stolte av å ha lav turnover og ansatte som blir hos oss over tid, og det tror vi handler om å ta vare på folkene våre og skape et miljø med tillit, utvikling og eierskap.

En oppfordring til andre bedrifter i regionen?

Vår oppfordring er å investere i relasjoner, ikke bare resultater. Mye av veksten i regionen skapes gjennom samarbeid, nettverk og viljen til å dele erfaringer og kompetanse.

Ta tak i og sats på ungdommen! Det skjer utrolig mye spennende i Drammensregionen, og vi tror regionen blir sterkere når flere bedrifter engasjerer seg aktivt, bygger hverandre opp og heier på lokale initiativer. Tørr å satse på folk – og gjør det skikkelig.

Noen vi virkelig setter stor pris på er samarbeidet med Kirkens bymisjon der vi møter menneskeskjebner. Etter filmopptak med Gaterydderne hadde vi filmpremiere på rød løper hos oss. Gaterydderne fikk selv se hva de betyr for byen – og stoltheten vi så hos våre gjester, setter vårt lille bidrag i et større perspektiv.

Fakta om Catapult Film

Daglig leder: Børge Solem

Omsetning 2025: 10,6 MNOK

Største eier: Børge Solem Invest

Eierkonstellasjon: Eies av 3 ansatte

Antall ansatte: 8

Holder til i: Hjertet av Drammen, Gågata Bragernes (Nedre Storgate 15-17B)