Fra venstre: Øyvind Fjeld og Ole Aleksander Hagen Bakke

Dynamic Engineering er nominert til Årets Bedrift SMB

Fra garasjen til Ole Aleksander Hagen Bakke i 2017 har Dynamic Engineering vokst til å bli en verdensledende leverandør av teknologi for landbasert oppdrett. Dynamic Engineering har vokst organisk fra null til 80 millioner kroner i omsetning på ni år. I år er de nominert til Årets Bedrift SMB i regi av Næringsforeningen. Prisen deles ut på INNSIKT den 4. juni.

Dynamic Engineering er et teknologiselskap med røtter i Drammen, med avdelinger i Kristiansand og snart i Stavanger. Gründeren Ole Aleksander kom fra Åssiden videregående, med en tur innom automasjon på Kongsberg, og tok fagbrevet på Aass bryggeri.

Selskapet leverer automasjons- og ingeniørløsninger til industri, maritim sektor og – i stadig større grad – til havbruksnæringen. Gjennom datterselskapet FishEye har de utviklet foringssystemer og bransjeledende KI-drevne automasjonssystemer for landbasert oppdrett som nå benyttes i de mest krevende anleggene i verden. Med fire Gaselle-priser på rad, og en femte på trappene, er veksten like imponerende som den er konsistent.

«Innovate or Die»

Gratulerer med nominasjonen! Hva betyr den for dere?

– Vi ble litt tatt på senga, for å være ærlig! Utrolig spennende, og det er en ære, rett og slett. Det er veldig gøy at man blir lagt merke til. Vi har levert gode tall over mange år, og med Gaselle-prisen har vi vist at dette ikke er tilfeldig. Når vi skal inn til nye kunder, betyr denne typen anerkjennelse mye.

Hvordan reagerte dere da dere fikk vite at dere er finalist?

– Alle var veldig spente! Det ble lagt merke til internt at det kom noen og skulle snakke med oss. Dette har vært veldig spennende, og det er gøy å være med på videre.

Hva har preget det siste året hos dere?

– I 2024 var vi veldig preget av brannen i nabobygget. De seks første månedene tjente vi ikke penger, vi måtte totalrenovere. Det var svært tøft. Vi måtte bygge opp på nytt og mistet dessverre salgsmuligheter. Men det løsnet i mai og juni i fjor da vi landet det ene store prosjektet etter det andre. Nå er det fullt fokus på leveranser og kompetanseheving.

– Vi vokser også laget. Vi har nettopp fått inn en ny fulltidsansatt som kom hjem til Drammen fra Hønefoss, og vi får inn fire nye snart. To lærlinger og to AI-mastere. Nå skal vi få dem opp og gå.

Hvilke milepæler er dere spesielt stolte av?

– Jeg er stolt hver dag jeg kommer på jobb. Det som står på veggene her er blant annet «Innovate or Die» og «Everything is Possible». Det er ikke bare floskler. Jeg gikk selv på Åssiden videregående og er ganske god på automasjon, men de vi får inn her går meg en høy gang. Det er gøy. Bjørn Kjos sa det godt: du skal alltid ansette folk som er flinkere enn deg selv.

– FishEye har selvfølgelig vært en milepæl i seg selv. Men det viktigste er å se kollegaene her produsere og levere kvalitet hver eneste dag.

Hvordan jobber dere strategisk med vekst og verdiskaping?

– Det har hele tiden vært organisk vekst – vi utvikler oss underveis. Med FishEye og AquaAI har vi et mer strategisk forhold til retningen fremover. Vi er valgt som foretrukket toppsystemleverandør til verdens største landbaserte oppdrettsanlegg, og vi retter fokuset mot å være best.

– Vi har folk i utplassering fra NAV som læres opp. Det å trene opp disse menneskene er kjempeviktig. Vi jobber for at miljøet her skal ha lave skuldre og romme ulike behov. Vi har kurset oss i hvordan vi møter ulike behov – learning by doing, men med faglig påfyll.

På hvilken måte bidrar dere til utvikling i Drammensregionen?

– Vi trekker inn og satser på de som er rundt oss. Vi er ute på skolene, vi inviterer dem inn her og gir bort materiell og utstyr. Vi er vert for lærlinger fra Åssiden videregående hvert år – og de får alltid veldig godt bestått.

– Det er også viktig for oss å jobbe med lokale leverandører. Vi er en av de største kundene til tavlebyggerne rett ved siden av oss. Vi kunne ha valgt lavkostland, men både nærheten og kompetansen teller. Samarbeidet med Svelvik Maskin er et godt eksempel – det er ikke et vanlig kunde-leverandørforhold, men mer som et partnerskap.

kontorene til Dynamic – ett av mange slagord som pryder veggene, «Everything is possible»

«Made in Drammen. Over hele verden er det et veldig bra stempel.»

Hva er de viktigste målene for videre vekst?

– Det er innovasjon hele veien – vi må ligge foran alle. Vi leverer kvalitet, og det er det viktigste. Vi skaper tillit fra kundene gjennom word of mouth. Vi forstår bransjene vi jobber med og ser på dem med friske øyne – enten det handler om å legge kabel på havbunnen, produsere olje, eller pumpe fôr til fisk. Vi drar paralleller og lærer av hvert eneste prosjekt.

– Vi kommer til å ha mye fokus på AI i produksjonsøyemed fremover. Vi har ansatt en som tok AI-mastergrad i Barcelona og en fra UiA – begge flytter til Drammen for å jobbe her.

Hva er de største utfordringene?

– Å levere – kvaliteten skal alltid være der. Det er jeg helt sikker på at gutta her ute klarer. Usikkerheten er markedet generelt. Vi har en ordrereserve på over 100 millioner kroner på Islandsprosjektet alene – vi skal levere kvalitet.

Har dere en oppfordring til andre bedrifter som jobber for vekst i regionen?

– Den største vekkeren er å se inn mot akvakultursektoren for teknologibedrifter. Da den norske oljeindustrien kom i gang, var det en haug med mekaniske og teknologiske bedrifter som snudde seg rundt og lagde gode produkter for næringen. Det samme ser vi skje i akvakultur nå. Vi trenger bedrifter som bruker midler på FoU i denne sektoren. – Vi er alltid ute og snuser på nye markeder – det japanske, det kinesiske, nå Spania. Man må være fremoverlent. Over hele verden er «Made in Norway» et fantastisk stempel. Og vi kan si «Made in Drammen» – det er vi stolte av

Fakta om Dynamic Engineering

Etablert: 2017

Daglig leder og eier: Ole Alexander Hagen Bakke

Omsetning: ~80 MNOK

Antall ansatte: 32

Gasellepriser: 4 (femte på vei)

Holder til i: Drammen (kontor i Kristiansand, snart Stavanger)