Eksportmirakelet på Loesmoen

Ved å bygge og programmere sine egne roboter og dyrke sin egen kultur, vinner OSO i en tøff og marginal bransje.

De fleste av oss ser sjelden varmtvannsberederen vår og tenker lite på hvor den kommer fra. Derfor skjønner vi heller ikke hvilken bragd det er at en liten industribedrift fra Hokksund kan være ledende i Europa på et husholdningsprodukt som konkurrerer med produkter fra lavkostland i Øst-Europa. OSO Hotwater AS er intet mindre enn Europas største produsent av rustfrie varmtvannsberedere og har vært det i en årrekke. 

«Du kan sammenligne det med å produsere kjøleskap. Vi lever i en lavmarginbransje», forklarer administrerende direktør Roy André Magnussen for å hjelpe oss å forstå hva slags virkelighet han og kollegene opererer i. De har økt omsetningen sin i åtte år på rad nå og nærmer seg milliarden i omsetning. Det klarer de antakelig før målsettingen sin, som var i 2025. Hadde det ikke vært for krigen i Ukraina og de raskt stigende stålprisene, hadde resultatet antakelig vært dobbelt så godt som de 45 millionene som til slutt ble bokført for 2022. Tallet for 2023 blir bedre, lover Roy. 

Hemmeligheten bak OSO Hotwater er kort og godt å være annerledes. OSO Hotwater gjør alt – absolutt alt – på sin egen måte. Det er ikke bare produktet som designes og bygges fra bunnen av på Loesmoen. Maskinene er også egendesignet. 

«Produksjonteknologien vår skiller seg ut i verden», forklarer Roy (bilde under). 

Akkurat det handler om flyt og automasjon. Alle de tunge løftene i produksjonen utføres av store robotarmer. 

«Vi har 50 roboter som vi har programmert sjøl», sier sjefen stolt. Roy kom selv til OSO som Lean-leder for 16 år siden, kvalitetskontroll og automatisering var nettopp hans felt. De jobber fortsatt for å effektivisere produksjonen, hver eneste dag: 

«På den måten klarer vi å holde arbeidskostnaden og tilvirkningskostanden nede», forklarer Roy.

«Vekst i seg sjøl er ikke noe mål. Det viktigste er at kundene er fornøyde og at vi driver med lønnsomhet», sier Roy kledelig beskjedent. Men når det er sagt, ser sjefen store muligheter:

«Det er et enormt potensial i Europa», fastslår han.

Eksportinntektene står for en gradvis større andel av inntektene, nå hele 70 prosent av dem. Hokksund er fortsatt sentrum i OSOs univers, men bedriften har gjennom årene gjort noen landhogg på verdenskartet. 

Tidligere i år stiftet de datterselskap i Canada. De er allerede etablert med salgskontor i England, faktisk feirer de 30 års tilstedeværelse der til neste år. I Åmål (ja, den Åmål) i Sverige har OSO to produksjonsenheter. Den ene er en fabrikk som lager store beredere, hel opp til 20.000-literstanker, som krever mer manuelt arbeid. I Åmål ligger også en maskineringsenhet som driver med dreiing, fresing og sånne ting. Hjemme i Hokksund lages alle berederne til private husholdninger. OSO tar stadig eierskap til en større del av verdikjeden. Senest i år kjøpte de en plastbedrift i Fredrikstad og fikk enda større kontroll over de bestanddelene som til sist utgjør en OSO-bereder. Helt motsatt strategi av konkurrentene. 

SATSER STORT I HOKKSUND: Daglig leder Roy André Magnussen ser positivt på fremtiden for OSO. 6000 nye kvadratmeter er under utbygging. To nye fabrikklinjer skal opp her. Til sammen har Oso Hotwater 27.000 kvadratmeter med industri på Loesmoen når alt er ferdig. Tomter var heldigvis rimeligere på 60-tallet da familien Braathen kjøpte seg inn på industrifeltet mot Drammenselva. De kan fortsatt vokse på samme sted. 

OSO-kultur

50 roboter til tross, folka på Loesmoen er ikke noe mindre viktige enn før. Tvert imot.

For fem år siden jobbet det 150 mennesker der. Ved utgangen av 2023 er det 230 OSO-hoder i Hokksund, 352 i konsernet. I en tid da det kan være vanskelig å rekruttere, er det OSO-kulturen som holder kompetansen fast på Loesmoen. Folk slutter ikke. Det vil si, noen slutter selvsagt. Men det skjer like ofte at ansatte feirer 30 år i bedriften. OSO Hotwater er ikke bare familieeid. Den er familiedrevet gjennom at det er flere generasjoner fra samme familier som jobber der. Og arbeidskraften finner Roy & co lokalt:

«Jeg sa til en journalist på spøk her forleden at ‘nå har jeg snart ansatt alle i Bingen’», sier Roy og smiler mens han vandrer gjennom fabrikken der noen av de over 230 ansatte gjør hver sin lille operasjon på hver eneste bereder og trykktank som skal ut i verden, i tett samarbeid med robotene.

«Vi ansetter i hovedsak ufaglært arbeidskraft, og så trener vi opp folk her», forklarer Roy. 

SPENNENDE PLASS: Christoffer Nyhlen Karlsen er automatiker på OSO. Han har jobbet i Hokksund-bedriften i litt over 15 år. «Du finner ikke en annen industribedrift med så høy grad av egenkompetanse», sier Christoffer. På OSO får han utfordret seg selv hver eneste dag. Det er mange roboter som skal driftes, utvikles og bygges (foto: privat).

«Automasjonsteknikere og ingeniører er det litt vanskeligere å rekruttere, men det at vi bygger opp alt her, gjør at vi kan tilby interessante oppgaver å jobbe med. Og så er vi lettbeinte. Det er litt mer tempo her enn i mange av de store konsernene», forteller Roy. Han snakker om en egen OSO-kultur. På spørsmål om hva det egentlig er, svarer han:

«Det er måten vi gjør ting på. Mennesker, sikkerhet og kvalitet.»

Så legger han til: 

«Det er noe som heter at kultur spiser strategi til frokost. Men det er en god strategi å ha en kultur også.» 

Grønt er skjønt

70 prosent av OSOs produkter selges ut av landet. Den posisjonen har kostet store investeringer og «hinsides mange flybilletter». Den største konkurrenten til OSO er emaljerte billigprodukter. OSOs rustfrie stålprodukter har en helt annen kvalitet, men for å klare å konkurrere utenfor Norge, må OSO også konkurrere på pris. Eksportutviklingen i Hokksund har fått drahjelp av den økende installasjonen av varmepumper i europeiske hjem. Da snakker vi ikke om de luft-til-luft-varmepumpene som er så utbredt i Norge, men luft-til-vann-varmepumpene som er mer vanlige i Europa. OSO leverer trykktanker til de pumpene. Kvaliteten fra OSO overlever varmepumpene, så Hokksund-bedriften har raskt fått en sterk posisjon blant produsentene. Dessuten er den lille Hokksund-bedriften nettopp det; liten og uavhengig, så den utgjør ingen trussel for de som produserer pumper. Og varmepumper vil flere ha. Europa skal bort fra kull og gass. Folk er blitt mer vare på strømutgiftene sine. 

«Vi har bare sett starten på den utviklingen, vi har nok passert en slags velferdstopp», mener Roy.

Det er ikke nødvendigvis en dårlig nyhet for OSO. Forbrukerne bruker mer tid på å sette seg inn i energisystemene i boligene sine. Hyttemarkedet i Norge er kanskje dødt akkurat nå og boligmarkedet har bråbremset, men varmt vann skal folk ha. Når den gamle berederen fra 70-tallet ryker, må det kjøpes en ny. Og med en økende bevissthet om bærekraft og økonomi, kan OSO levere det forbrukerne trenger: En smart bereder med lang levetid. Sverige, Finland, Canada er foreløpig de store landene. Det er markeder som bruker rustfrie materialer fra før. USA ligger litt bak oss i utviklingen, men det markedet kan også komme. Men hjemmemarkedet er fortsatt viktigst:

«Det er her vi lever best, og skal leve best», sier Roy.

OSO HOTWATER AS

Familieeid industribedrift i Hokksund med røtter tilbake til 1932.

Eid av familien Braathen gjennom selskapene Verso AS og Effector AS.

Er markedsledende i Norge, men har en økende eksportgrad der Europa (særlig England, Sverige, Finland) og Nord-Amerika er største markeder.

OSO var tidlig ute med å tenke miljø og bærekraft i alle faser av produksjonen og har hatt samme målsetting i tre generasjoner: «Vern Vår Vakre Verden»

OSO Hotwater Group hadde i 2022 en omsetning på over 900 millioner kroner og et resultat før skatt på 35 millioner kroner. Bedriften investerer nå stort i Industriveien i Øvre Eiker, og satser på økt vekst utenfor Norge.

Tidligere i år opprettet OSO et datterselskap i Canada.