Hege Fjeld, interiørarkitekt, Lilya Lie, interiørdesigner, Morten Ranvik, sjåfør og montør, og Heidi Lassen, butikksjef. Foto: Dino Soldin

Feirer 20 år som destinasjonsbutikk

I år er det 20 år siden Ellingsen Møbler ble en del av Slettvollkjeden. I en tid der mange aktører kjemper om kundenes oppmerksomhet med en haug av lokketilbud, går Slettvoll motstrøms.

De opererer knapt med tilbudsvarer og har ingen planer om å flytte produksjonen utenlands for å spare penger. Møblene er fortsatt håndlaget på Sunnmøre og står utstilt i store butikklokaler. Det finnes en nettbutikk, men den er primært forbeholdt mindre varer. Det brede sortimentet oppfordres kundene til å utforske fysisk i butikk.  

Selger en helhetlig opplevelse
For å ta det åpenbare først: Slettvoll selger varer i en eksklusiv prisklasse. Det kan selvsagt bidra til å forklare hvorfor de ikke opererer med store tilbudskampanjer. Det er ikke hit kundene kommer når de er på utkikk etter en rimelig sofa til gjesterommet.

– Møblene våre er en del dyrere enn hos mange andre i bransjen, men til gjengjeld garanterer vi at de er svært solide og kortreiste. Det ligger ganske mye innbakt i denne prisen. Uten ekstra kostnad kan vi komme hjem på befaring og bistå med planleggingen, i tillegg til å levere varene og montere dem. Den lokale produksjonen lar oss ha kontroll på hele produksjonsprosessen. Det gjør det også mulig å bestille reservedeler til varer som vi har solgt for mange år siden. Hos oss skal kundene føle seg ivaretatt hele veien. Både i kjøpsprosessen, men også i tiden som kommer etterpå. Det er derfor vi sier at vi skal være en destinasjonsbutikk, sier butikksjefen hos Slettvoll på Strømsø, Heidi Lassen.

Det første som slår oss idet vi går inn i butikken på Strømsø, er hvor romslig den er. Alle møblene er innredet i ulike konseptområder, utformet av Slettvolls egne interiørdesignere. I tillegg har de en egen konseptavdeling som designer alle møblene. Lassen forteller at de hele tiden vurderer hvor store lokaler de kan ha. 

– I løpet av de 25 årene jeg har jobbet i bransjen har det skjedd to store endringer. Den ene er at vi har langt færre kunder inne i butikken. Før kunne det være kaos på lørdager, nå kommer det kanskje fire kunder i timen. I tillegg har de kundene som kommer allerede bestemt seg for hva de vil ha. De har lest seg opp og sammenlignet med andre butikker før de kommer inn døra, forteller Heidi.

Den nye markedssituasjonen kan gjøre det mer utfordrende å beholde store lokaler på sikt.

– Vi må vurdere hva som er lønnsomt. Kanskje fremtidens møbelsalg blir litt som andre tjenester der du booker en time før du kommer til butikken. Vi får se. Foreløpig går det fint, men som alle andre må også vi tilpasse oss fremtidens marked.

Solgte seg helt ut i fjor
I dag har Slettvoll butikker på nøye utvalgte steder i både Norge, Sverige, Danmark og Spania. Det var Ellingsens suksess i Drammen som gjorde det interessant for kjeden å etablere seg i byen for 20 år siden. Den gangen var butikken eid av Morten Ranvik, som var tredjegenerasjons eier av Ellingsen. Ranvik inngikk en avtale med Slettvoll om at de skulle være en franchise som solgte en kombinasjon av egne og Slettvolls varer. Slik var det frem til i fjor, da Ranvik solgte seg helt ut.

– Morten jobber fortsatt her, men han har valgt å trappe ned for å vie tiden sin til andre ting. Fire dager i uken kjører han hjem til kundene våre og hjelper dem med montering. Det er få som kjenner produktene våre like godt som Morten, så det er en jobb som passer ham perfekt, sier Lassen.

Jubileet skal selvsagt markeres. 6. November inviterer de alle til åpen fest i butikken.  

– Fra 18.00-20.00 byr vi på juletapas og utlodding av produkter. I tillegg har vi leid inn et jazzband som skal bidra med stemningsfull musikk. Vi håper mange tar turen innom og feirer sammen med oss, avslutter Lassen.