Ring Tore Teigen og Ring Andre Holmen Teigen
Foto: Øyvind Normann

Hellik Teigen er nominert til Årets Bedrift Stor

På Loesmoen i Øvre Eiker ligger Hellik Teigen AS, godt skjult i terrenget fra veien. Bak inngangsporten gjemmer en av Norges største og beste gjenvinnere av jern og metall seg. Hellik Teigen kan spore sin historie tilbake til 1901, da oldefar Hellik Teigen og sønnen Ring Teigen bygget opp en skraphandlervirksomhet i Skotselv og senere Loesmoen.

Tekst: Øyvind Normann

125 år senere driver Ring Tore Teigen selskapet som fjerde generasjon, med sønnen Ring Andre inne som den femte. Fra hovedkontoret på Loesmoen i Øvre Eiker koordineres 15 avdelinger fra Fosen og sørover. Hvert år håndterer selskapet over 200 000 tonn jern og metall og omsetter for omkring 1,5 milliarder kroner. Jubileumsåret markeres med det som beskrives som et av regionens største private investeringsprosjekter på mange år.

Gratulerer med nominasjonen til Årets bedrift! Hva betyr det for dere?

– Det er hyggelig å bli nominert, virkelig. Vi er stolte av å drive næringsvirksomhet i regionen, og det er fint at noen tenker på oss!

– Vi mener vi har en viktig samfunnsrolle – det er møkkete, men det er viktig. Sirkulær økonomi ble jo plutselig populært, og det er jo det vi har drevet med hele veien.

Foto: Øyvind Normann

Hva har preget det siste året hos dere?

– Storflyttingen fra Lierstranda til Loesmoen. Det er ikke ett enkelt prosjekt, men mange store og små. Vi samler store deler av virksomheten her og henter inn det vi har på Lierstranda. I praksis blir vi dessverre tvunget til å flytte på grunn av at industri må vike plass for Fjordbyen som vokser frem.

– Utvidelsen vi bygger her på Loesmoen skal ta over tonnasjen og de ansatte fra Lier, og vi har en avtale på plass med Drammen havn om lagring og utskipning av varer. Omtrent 80% av det vi selger går ut på båt, så det var optimalt med lokaliteten på Lierstranda. Men, nå som det er blitt som det er blitt er vi veldig fornøyde med hvordan prosjektet tar form her.

– Vi bygger ny innkjøring, utvider lagrings- og behandlingsområder under tak og bygger nytt materialgjenvinningsanlegg her. Det er mange hensyn vi må ta, men vi får det til!

Hellik Teigen AS er en familiebedrift bygget opp over flere generasjoner.

Foto: NYG

Hvilke milepæler er dere spesielt stolte av?

– At vi har overlevd 125 år som familieselskap i år. For å få til det er folka våre det viktigste, de er grunnpilaren vår. Vi har mange som har vært her lenge, noen opp til 40 år, og de er dyktige!
 
– En veldig konkret milepæl er at vi er i gang med testkjøringen av det nye materialgjenvinningsanlegget vårt, og testene går veldig bra. Vi har ingen konkret dato for full oppstart, men vi sikter på å flytte mye av produksjonen til høsten parallelt med at hele anlegget endelig ferdigstilles i første del av 2027.

Hvordan jobber dere strategisk med vekst og verdiskaping?

– Den største veksten skjer organisk. Vi har korte beslutningsveier og har bygget opp en bedrift og en økonomi som gjør at vi er handlekraftige om det dukker opp interessante muligheter og kan tilpasse oss store anbud og kundenes krav løpende, det er en kjempefordel.

– Vi har både små og store kunder som eksempelvis Hydro, Kongsberggruppen, Equinor og Norske Tog, og jobber hele tiden med å tilpasse oss markedet og behovene til våre kunder og samarbeidspartnere. Vi er etablerte og mener det er viktigere å ivareta og utvikle de anleggene og kundeforholdene vi har på en god måte fremfor å løpe hodeløst rundt på jakt etter vekst. Den kommer gjerne av seg selv dersom man lykkes med å opprettholde konkurransedyktighet og god service over tid.

På hvilken måte bidrar dere til utvikling i Drammensregionen?

– Vi er ikke de flinkeste til å delta i snakke-fora, men vi bidrar mye allikevel. Vi er storkjøper av varer og tjenester i regionen, vi er en stor arbeidsgiver, og vi bygger ut for fremtiden. Vi er en stor landsdekkende aktør, men her lokalt om man tenker hovedkontor og anlegg er vi definitivt den største aktøren som har sin kjernevirksomhet innenfor gjenvinning og sirkulærøkonomi. I tillegg skaper vi verdier av det regionens innbyggere og næringsliv kaster.

Av de ca. 400 millionene bedriften nå investerer i forbindelse med relokalisering fra Lierstranda, går ca. halvparten til lokale aktører og skaper dermed betydelige ringvirkninger i regionen. I tillegg til bygg- og anleggssektoren benyttes et stort innslag av lokale rådgivere innenfor de fleste fagområder.

Foto: NYG

Hva er de viktigste målene for videre vekst?

– Målet er å ha det beste utstyret og være de dyktigste på det vi gjør. Det begynner med flinke folk – så må de ha utstyret de trenger, og vi må ha økonomi til å levere. Anlegget vi nå bygger skal være det beste gjenvinningsanlegget for jern og metall i Norge. Avfall er så mangt – vi skal være best på jern og metall. Vi vil holde dette som en familievirksomhet. De to største konkurrentene våre er utenlandske selskaper, og vi er opptatt av å forbli norske og uavhengige.

Har dere en oppfordring til andre bedrifter i regionen?

– Hold gjeldsgraden lav og bruk lokale leverandører der du kan.

Fakta om Hellik Teigen AS

Daglig leder: Ring Tore Teigen

Omsetning 2025: Ca. 1,5 mrd. kr

Største eier: Ring Tore Teigen Holding AS

Eierkonstellasjon: 100% familieeid

Antall ansatte: 115

Holder til i: Hovedkontor på Loesmoen, 15 avdelinger i hele Norge