I hjertet av Drammen bygger Atea Norge med IT

Norges største IT-selskap ligger sentralt plassert på Grønland i Drammen. Her sitter et fagmiljø som bistår virksomheter i både privat og offentlig sektor med IT- og digitalisering.

Med markedsledende posisjon, 1800 ansatte og 23 kontorer over hele Norge, er det ingen overdrivelse når Atea sier at de bygger Norge med IT. Ikke bare fordi de er store, men også fordi IT i dag regnes som samfunnskritisk infrastruktur.

Til tross for at det hviler et tungt alvor over en del av tematikkene de jobber med, er det en svært blid salgssjef som tar oss imot. Tom Erik Olsen har lang fartstid i bransjen, og ble med over da Umoe IKT ble solgt til Atea i 2011. Han geleider oss inn på et romslig møterom, der hans kollegaer Jahn Roger Søsveen og Susann Løstegård møter oss.

– Jeg tenkte det var fint å ta med noen kollegaer, så vi får vist frem litt av bredden i selskapet, sier Tom Erik.

Jahn Roger er direktør for tjenestedivisjonen i Atea i Norge og leder Atea kontoret i Drammen. Her har Atea 240 medarbeidere som både jobber mot lokale, nasjonale og internasjonale kunder. Susann er prosjektleder i Drammen, og har over ti års erfaring med IT-prosjektledelse.

– Historisk sett har IT-bransjen hatt en tendens til å skyve folk ut på sidelinjen når de passerer en viss alder, men hos oss blir både juniorer og seniorer tatt imot med åpne armer. Jeg synes det er et godt eksempel på hvor bra kultur selskapet vårt har. Mye av den teknologien vi driver med er kompleks, derfor er det helt avgjørende å bygge videre på eksisterende kompetanse og erfaringer, sier Susann.

Med enorm vekst og et titalls fusjoner de siste 30 årene, har Atea vært svært opptatt av å videreutvikle den lokale tilstedeværelsen over hele landet. Både for å sikre at de har god kjennskap til lokale bransjer og virksomheter, og ikke minst for å skape lokale arbeidsplasser og ha tett samarbeid med lokalt næringsliv og kommunene.

–  Det er veldig viktig for oss å bygge en kultur som tar vare på folka våre, bygger kompetanse og gir utviklingsmuligheter. Et eksempel på dette er et arrangement vi hadde den første helgen i september. Da samlet vi over 7000 kolleger fra hele Norden og 400 teknologipartnere som fikk faglig oppdatering, bygde relasjoner på tvers av land og forretningsområder, og ikke minst hadde mange sosiale aktiviteter. Alt for å underbygge vår kultur og visjon om å være «The Place to Be», både for våre medarbeidere og kunder sier Susann.

Tunge på sikkerhet
Atea har spisset seg inn mot IT-sikkerhet, AI & datadreven innovasjon, digital arbeidsplass, skytjenester og datasentre, samt at de skal være et kontaktpunkt for alle tjenestene de leverer. Av alle disse tjenestene har de en særlig tyngde innenfor IT-sikkerhet og bærekraft.

– En av våre aller største kunder er Forsvaret. Jeg har mange år bak meg som offiser, så jeg vet at aktører som oss spiller en viktigere og viktigere rolle med tanke på samfunnssikkerheten, sier Jahn Roger.

Med Russlands invasjon av Ukraina, endret det sikkerhetspolitiske landskapet i Norge seg dramatisk. Cyberangrep på samfunnskritisk infrastruktur er en av utfordringene Atea jobber aktivt med å håndtere. 

–  Det er klart det er spennende å jobbe med Forsvaret, men vi mener det er vel så viktig å nå ut til de virksomhetene som er litt mindre. Det er mange små og mellomstore bedrifter i Norge som blir stadig mer bekymret for egen IT-sikkerhet. Med god grunn. Trusselnivået har blitt betraktelig høyere de siste årene, og mange blir forsøkt infiltrert på et eller annet vis. Derfor mener vi at det er viktig at kundene våre har et kontaktpunkt for alle tjenestene. Da er det enklere å få den bistanden de trenger når uhellet først er ute, og ikke minst få på plass god nok sikkerhet i virksomhetene. Det er derfor vi har to tanker i hodet når vi vokser. Kompetansen må være bred og sammensatt, men den lokale kjennskapen og tilhørigheten er også veldig viktig, sier Tom Erik.

Enorm omstilling og AI   
Med en teknologisk utvikling som går historisk raskt, er alle ansatte i Atea nødt til å oppdatere fagkunnskapen sin hyppig.

– Kunnskapen en ansatt har med seg inn i dag, kan være utdatert i løpet av kort tid. Derfor har vi tett samarbeid med verdens fremste teknologipartnere slik at de ansatte holder seg oppdaterte innenfor sine fagfelt, og at våre kunder får tilgang til verdensledende teknologi, sier Tom Erik.  

De jobber også aktivt med å oppdatere seg på alt som skjer innen kunstig intelligens, både for bedriftens egen del og for kundene.

– Mange bedrifter sliter med å orientere seg i det nye landskapet innenfor AI. Vi er nødt til å henge med her hvis vi skal være relevante for vår egen bransje og kundene våre, sier Tom Erik.

Det er ikke bare norske bedrifter som må orientere seg i et nytt teknologisk landskap. Tempoet på den teknologiske utviklingen er også en utfordring for norske kommuner, som skal gjennom en omfattende digital omstilling de neste årene.

– I dag jobber vi mye med blant annet helsesektoren og kommuner. De skal gjennom flere endringer som er komplekse og krevende. Med den voldsomme veksten innen AI står vi overfor en helt ny hverdag, der både mulighetene og truslene vokser frem i et voldsomt tempo. Derfor må norske kommuner samarbeide dele mer med hverandre, så de slipper å bruke unødig lang tid på omstillingen. Her er det klart at vi har et fortrinn, som en landsdekkende aktør, sier Jahn Roger.

I denne omstillingen står også bærekraft sentralt, med elektronisk avfall som den raskest voksende avfallskilden globalt.

– Bærekraft er noe vi har jobbet med i mange år, der vi har høye ambisjoner som har gitt resultater. For sjette år på rad fikk vi Platinum-rangering fra EcoVadis, en av verdens mest anerkjente bærekraftssertifiseringer. Vi er også på Time Magazines og Statistas liste over verdens mest bærekraftige selskaper, sier Susann.

Å få Platinum-rangeringen plasserer Atea blant de øverste 1 prosent av mer enn
150 000 selskaper som vurderes globalt. Alle som jobber i Atea må også gjennom en egen bærekraftsskole. Ambisjonen deres er å redusere egne utslipp med 80 prosent innen 2030, og at de skal gjenvinne et produkt for hvert nye produkt som selges.

– Vi stiller også høye krav til leverandørene og produsentene våre, for å sikre at de tar bærekraft på alvor, akkurat som oss, sier Susann.

Økt behov for datakraft i årene som kommer
Atea ser at IT-markedet blir stadig tøffere. Tom Erik tror de har lyktes med å vokse fordi de har en bred portefølje og nærhet til kundene over hele landet.  

– I dag handler det ikke bare om å levere teknologi, men om å skape reelle verdier gjennom IT. Virksomhetene blir mer kompetente og forventer å få maksimal verdi ut av sine IT-investeringer. Noe av styrken vår er at vi har en bredt sammensatt kompetanse, slik at vi er rustet til å kunne omstille oss til nye behov og trender på kort tid, sier han.

Det er antakelig umulig å komme med en god fremtidsspådom for en bransje som opplever rekordrask utvikling. Likevel er det noen klare utviklingstrekk som vil påvirke bransjen de neste årene, ifølge Jahn Roger.

– Det vi med sikkerhet kan si, er at den teknologiske utviklingen øker behovet for datakraft betraktelig og at digitaliseringen akselererer. Både i privat og offentlig sektor. I tillegg vil sikkerhet mot eksterne trusler være svært viktig, og ikke minst at vi utvikler bærekraftige løsninger sammen med resten av bransjen. Vi er klare for å møte alle disse utfordringene og være en helhetlig og solid leverandør for kundene våre i årene som kommer, sier han.

Kampen om de beste hodene er hard. Gjennom den posisjonen vi har i Drammen er vi godt rustet for videre lokal rekruttering og utvikling i årene som kommer, sier Jahn Roger avslutningsvis.