Restauratørene AS er nominert til Årets Bedrift SMB
Ancha Liverud har jobbet i restaurantbransjen i 36 år – og har siden åpnet lokale etter lokale i hjertet av Drammen. I dag nærmer Restauratørene AS seg 100 ansatte og driver noen av byens mest besøkte utesteder. Nå er de nominert til Årets Bedrift SMB.
Tekst: Øyvind Normann
Vi setter oss ned med Ancha Liverud, som sammen med mannen Øystein står bak Anchas Bodega, Café Bragernes og Lobby. Det som begynte med én liten bodega i Drammen sentrum er i dag blitt en hjørnesten i byen av lokale serveringssteder, alle under samme tak på Bragernes Torg. Med nesten 100 ansatte og en omsetning på over 60 millioner kroner er de ikke bare en av de mest profilerte restauratørene i regionen – de er også blitt et symbol på hva et brennende engasjement for byen og standhaftighet kan utrette.
«Hadde det ikke vært for de som tør å drive i sentrum, hadde det vært så kjedelig her!»
Gratulerer med nominasjonen! Hva betyr den for dere?
– Først og fremst betyr det veldig mye for oss å få en slik anerkjennelse. Vi opplever dette som en anerkjennelse av innsatsen til alle menneskene som hver eneste dag bidrar til å skape liv og gode opplevelser i sentrum.
– Hadde det ikke vært for de som tør å drive i sentrum – kafeene, restaurantene, barene – så hadde det vært så kjedelig her! Vi mener restaurant- og serveringsbransjen spiller en viktig rolle for bylivet. Sammen med mange andre aktører er vi med på å gjøre Drammen mer levende, attraktiv og inkluderende. Det er noe vi er stolte av å få være en del av.
En gammel kjenning kommer innom, det er en av de hyppigere besøkende kundene som bare vil si hei. Det blir tydelig at Ancha kjenner alle, og at dette intervjuet må følge rytmen til Café Bragernes og Ancha selv.
Hvordan reagerte du da du fikk vite at dere er finalister?
– Det er jo kjempehyggelig! Vi ble selvfølgelig veldig glade og ydmyke. Samtidig kjenner vi på stor respekt for alle de flinke bedriftene og menneskene som hver dag jobber hardt i byen vår.
– For oss handler dette først og fremst om medarbeiderne våre. Vi er helt avhengige av flinke folk som står på hver eneste dag, og denne nominasjonen føles derfor som noe hele teamet skal få eie sammen.
Hva har preget det siste året?
– Man blir jo engstelig for hvordan verden er. Mange virksomheter opplever fortsatt usikkerhet og krevende rammevilkår, og det gjør at vi aldri tar gode tall eller godt besøk for gitt. Men – bank i bordet – vi har hatt gode tall og godt besøk.
– Men det er ingen menneskerett at det skal gå bra, og det er vi takknemlige for at det gjør. Det er tøft å drive i denne bransjen. Du er på jobb sju dager i uka. Derfor kan jeg ikke få fullrost personalet mitt nok. Hadde det ikke vært for dem, hadde vi ikke kunnet drive dette.
Vi avbryter intervjuet, for Ancha får besøk av noen som er litt sent ute til 17. mai. Det ordner seg bare kanskje, men Ancha noterer det bak øret. Hun kjenner også disse to godt, og skal sende dem en melding.
Hvilke milepæler er du spesielt stolt av?
– Det vi kanskje er mest stolte av er at vi over tid har klart å bygge stabile arbeidsplasser og konsepter som folk ønsker å bruke igjen og igjen.
– Det betyr mye når gjester gir positive tilbakemeldinger, og når ansatte ønsker å bli værende hos oss over tid. Det ser vi på som kanskje den viktigste bekreftelsen på at vi gjør noe riktig.
Hvordan jobber dere strategisk med vekst?
– Vi har egentlig aldri hatt som mål å vokse raskest mulig. For oss har det handlet mer om å utvikle konsepter vi selv tror på, og som passer naturlig inn i byen og området rundt oss.
– Å åpne Anchas var både spennende men også skummelt. Jeg var påskrudd hele tiden. Det har blitt bedre etter hvert som vi har fått mer erfaring. Alle etableringer har vært krevende på hver sin måte, og vi har lært mye underveis – både gjennom oppturer og utfordrende perioder. Samtidig har vi vært opptatt av å tenke langsiktig og bygge stein for stein.
Telefonen ringer. Det er tekniker som skal hjelpe med bankterminalen. Tre beskjeder blir gitt til tre ulike ansatte på under 15 sekunder – ting skjer i baren, på kjøkkenet og med bankterminalen helt samtidig. Det er imponerende å se.
På hvilken måte bidrar dere til utvikling i Drammensregionen?
– Vi håper og tror at vi er med på å bidra positivt til bylivet. Levende møteplasser, uteserveringer og aktivitet i sentrum gjør mye for hvordan en by oppleves – både for de som bor her og de som besøker byen. Det hadde vært en kjedeligere by uten oss og alle andre som driver her – det må være liv i byen! Vi er også opptatt av å støtte lokale leverandører, lokale lag og initiativer der vi kan. Vi mener sterke lokale miljøer skapes best når flere lykkes sammen.
«Vær tro mot konseptet du starter. Ikke kikk på naboen hele tiden.»
Hva er de viktigste målene fremover?
– Det viktigste for oss fremover er å fortsette å utvikle organisasjonen på en sunn og bærekraftig måte. Vi ønsker først og fremst å ta vare på menneskene vi allerede har rundt oss, samtidig som vi jobber for å tiltrekke oss nye flinke medarbeidere. Bransjen er helt avhengig av dyktige kokker, servitører og ledere, og vi ønsker å bidra til å bygge stolthet rundt yrkene og faget.
Hva er de største utfordringene?
– Rekruttering er nok den største utfordringen, både for oss og store deler av bransjen. Dette er en næring som krever mye av menneskene som jobber i den, og derfor er det viktig å skape gode arbeidsmiljøer og utviklingsmuligheter. Samtidig har pandemien og de siste årenes kostnadsvekst satt spor i hele serveringsbransjen. Mange har hatt det tøft, og derfor har vi stor respekt for alle som fortsatt står i det.
Har du en oppfordring til andre bedrifter som jobber for vekst i regionen?
– Det eneste tipset jeg har, uansett bransje, er å være tro mot konseptet du starter. Ikke kikk på naboen hele tiden og se hva de gjør. Du må finne din nisje og stå i den.
– Det er skummelt å starte for seg selv. Du bruker tid, energi og egne sparepenger. Men du må finne det lille ekstra som gjør at noen velger deg – enten det er penere uteservering, hyggeligere ansatte eller bedre mat. Noe må det være.
Det krever mot å satse, og det vil alltid komme perioder med usikkerhet. Derfor tror vi det er viktig å tenke langsiktig, bygge gode team og skape noe man genuint har tro på.
Fakta om Restauratørene AS
Daglig leder: Ancha Liverud / Ann-Cathrin Liverud
Omsetning: 61 MNOK
Største eier: Ancha og Øystein Liverud
Eierkonstellasjon: Ancha Liverud, Øystein Liverud, Håkon og Lene Alm Johnsson, Steinar Danielsen
Antall ansatte: ~100
Holder til i: Drammen sentrum (Anchas Bodega, Café Bragernes, Lobby)


