Se sendingen fra LIVEstudio 21. april.

Direktøren har vasket gulv og resepsjonisten har servert. Skjelsbek har lært den nye arbeidsordningen: «Lederskap time for time». - Færre gjester og mindre bemanning har også gitt staben et skikkelig servicebasert eierskap til hver gjest sier Johanna Skjelsbek, direktør ved Scandic Ambassadeur.

Siden Norge ble stengt ned 12. mars har det vært stille i samfunnet. Inntil nå. Barnehager og skoler starter etter hvert opp igjen. Og bedriftene i enkelte bransjer åpner dørene.

Se hele sendingen nederst i artikkelen

I studio møtte vi:
Sentrumsleder Helle-Stine Høvås i «Byen Vår Drammen»
Leder Nina Tollefsen i Destinasjon Drammen AS
Daglig leder Jorunn Hagen Bø hos Ulla Garn og Broderi
Hotelldirektør Johanna Skjelsbek på Scandic Ambassadeur

Jorunn Hagen Bø (til venstre) Deltager i dagens LIVE-TV kl. 10.00 fra Næringsforeningen i Drammensregionen. Etter nedstengningen 12. mars begynte folk å hamstre garn – sammen med de velkjente dorullene. Men vi har fylt opp hyllene og alle har fått det de skal. Vi har trukket tilbake permitteringer – her har det vært fullt kjør. Nesten mer enn noen gang. Vi har kommet godt igjennom krisen. Garn og broderier til alle!

– Vi har etablert «Drive inn» for butikken vår, sier daglig leder Jorunn Hagen Bø hos Ulla Garn og Broderi. Folk leser om produktene våre på forretningens hjemmeside, de ringer og bestiller, de Vippser penger – og så kjører de hit inn til rampen vår og henter bestillingen. Vi kommer ut og leverer. Ingen smitte, effektivt og raskt. Høyt tempo og stor tilfredshet hos alle.

Helle-Stine Høvås, senterleder fra Byen Vår Drammen: Det er godt å se all positiviteten hos veldig mange. Nå går det fremover, både i Drammen, Svelvik og i Mjøndalen. De personlig eide forretningene er kommet best i gang, der eierne selv deltar. Sentrene har hatt dels mindre omsetning fordi kjeder er mer sentralt styrte og har andre rutiner. Men nå kommer de også! Høvås understreket hvor strengt smittevernsreglene praktiseres i butikkene – det bør være helt trygt å handle. Anti-bac før, under og etter. Kundene passer nøye på å ikke komme nær hverandre, ikke være flere samtidig. Butikkene i sentrum forøker nå å etablere en kjernetid for salg: Kl. 11-16 og 11-15 på lørdager. Kundene finner selvfølgelig åpningstider på butikkenes hjemmesider.

Nina Tollefsen (til høyre) i Destinasjon Drammen: Det er en sterk samarbeidsånd hos alle virksomhetene. Alle deler alt – og alle låner hos hverandre. Det er ikke bare tillatt å stjele gode ideer, det er noe vi anbefaler! Her er alle i samme båt og her skal vi sammen overleve, sa Tollefsen. Mange ekstraordinære tiltak er gjennomført. Hotellenes konferansesaler er scannet i 3D så planlegging skjer digitalt. Mange blir skikkelig gode på streaming. Deltagere på arrangementer kan sitte andre steder og likevel delta. Drammen skal selges inn som en sommerby, der det grønne skiftet, livsglede, aktiviteter i naturen og mange andre sunne tiltak er sentrale.

Johanna Skjelsbek, hotelldirektør på Scandic Ambassadeur: Det gjorde skikkelig vondt å måtte permittere. Men med 289 rom har vi stor bemanning, og det var nødvendig. Nå kommer ansatte tilbake. Hotellet har som et av ni i Scandic-kjeden i Norge holdt åpent hele tiden. Men med færre på jobb har alle måttet gjøre alt. Direktøren har vasket gulv og resepsjonisten har servert. Skjelsbek har lært den nye arbeidsordningen: «Lederskap time for time». Færre gjester og mindre bemanning har også gitt staben et skikkelig servicebasert eierskap til hver gjest. Nå kjenner alle ansatte hverandres roller og det er videreutviklet en flott kollegialitet. Vi får flere gjester og ser mange lys i tunnelen. Åpen restaurant og åpent hotell: Gode signaler!

For kommentarer og innspill, kontakt:

  • Cecilie B. Brunsell. Leder strategi/næringsutvikling. 924 33 857. cecilie.brunsell@nfdr.no
  • Adnan Afzal. Fagsjef samfunn/innovasjon. 458 51 585. adnan.afzal@nfdr.no

Se sendingen i videolinken nedenfor